Do 31 grudnia 2024 roku właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych (np. biurowce, zakłady przemysłowe, magazyny czy hotele) mają obowiązek instalacji punktu ładowania pojazdów elektrycznych oraz kanałów na przewody i kable elektryczne, aby umożliwić zainstalowanie punktów ładowania co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych. Obowiązek ten dotyczy budynków i powiązanych z nimi parkingów o liczbie stanowisk postojowych powyżej 20. Samo położenie parkingu nie ma decydującego znaczenia – najważniejsze w tym wypadku jest powiazanie z budynkiem pod względem tytułu prawnego i używania na potrzeby budynku.

Obowiązek dotyczy też mniejszych parkingów, gdy stanowisk postojowych jest więcej niż 10 – trzeba zainstalować punkty ładowania w razie przebudowy lub remontu budynku niemieszkalnego.

 

Jak możemy Państwu pomóc?

Chętnie pomożemy Państwu ustalić, czy w ogóle ten nowy obowiązek Państwa dotyczy. Trzeba sprawdzić m.in. wielkość przedsiębiorstwa. Z obowiązku zwolnieni są mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu polskich przepisów. Taka analiza może zaoszczędzić Państwu dużych kosztów związanych z realizacją inwestycji. Choć oczywiście zawsze można ją zrealizować dobrowolnie ze względu na korzystny wpływ na środowisko.

Jeżeli okaże się, że muszą Państwo ten obowiązek spełnić, to możemy sprawdzić kwestię dotacji na inwestycję lub zrobić audyt, czy już wdrożone przez Państwa rozwiązania spełniają wymagania ustawowe. Przepisy – jak często bywa – nie są tu bowiem jednoznaczne. Wątpliwości może budzić np.

  • W jaki sposób wyznaczać i liczyć stanowiska postojowe, np. przy kilku zakładach lub niestandardowych wymiarach miejsca postojowego?
  • Gdzie lokalizować punkty ładowania przy kilku parkingach?
  • Jaka powinna być minimalna moc ładowarek?
  • Jakie decyzje należy uzyskać i gdzie zgłosić ładowarkę (UDT, EIPA)?
  • Czy parking będący własnością lub dzierżawą spółki z tej samej grupy kapitałowej wlicza się do obowiązku właściciela budynku?
  • Czy stanowisko postojowe z ładowarką lub doprowadzonymi kablami powinno być w szczególny sposób oznaczone i dedykowane wyłącznie do samochodów elektrycznych?
  • Jakie są sankcje za niezrealizowanie obowiązku na dzień 1.1.2025r.?
  • Jak ustalić status MŚP na gruncie polskich przepisów przy kilku powiązanych spółkach?

 

Kontakt

Jeżeli jest to temat, który Państwa zainteresował, to proszę o kontakt bezpośredni z naszym ekspertem – dane do kontaktu poniżej.