Identyfikacja beneficjentów rzeczywistych i zgłoszenia do CRBR
Nasze usługi obejmują kompleksowe doradztwo związane z identyfikacją beneficjentów rzeczywistych i zgłaszaniem ich do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR), co jest wymogiem wynikającym z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML). Obowiązek ten dotyczy m.in. spółek kapitałowych, osobowych, stowarzyszeń, fundacji i trustów. Rejestracja beneficjentów rzeczywistych w CRBR jest kluczowa dla zapewnienia przejrzystości działalności i minimalizacji ryzyka prawnego oraz finansowego.
Podmioty, do których kierowana jest nasza oferta dotycząca CRBR
- Spółki osobowe (jawne, komandytowe, komandytowo-akcyjne, partnerskie)
- Spółki kapitałowe (spółki z o.o., proste spółki akcyjne, spółki akcyjne – poza spółkami publicznymi)
- Stowarzyszenia (podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego)
- Fundacje
- Trusty (w tym fundacje rodzinne)
- Inne podmioty wymienione w Ustawie AML.
Dlaczego warto skorzystać z naszych usług dotyczących CRBR?
Minimalizacja ryzyka kar finansowych
Właściwa identyfikacja beneficjenta rzeczywistego oraz zgłoszenie prawidłowych danych do CRBR pozwala uniknąć uciążliwego postępowania kontrolnego oraz kary finansowej, która może wynieść nawet 1 mln zł. Prawidłowe udokumentowanie procesu ustalania beneficjentów pozwala wykazać dochowanie należytej staranności, a to z kolei może mieć wpływ na nałożenie lub wysokość ewentualnej kary (w razie stwierdzenia nieprawidłowych danych w CRBR).
Zapewnienie bezpieczeństwa osób reprezentujących podmiot (członków zarządu, wspólników, prokurentów)
Osoba, która zgłasza w imieniu podmiotu dane do CRBR (tzw. zgłaszający) ponosi odpowiedzialność karną w przypadku zgłoszenia danych niezgodnych ze stanem faktycznym. Odpowiedzialność odszkodowawczą mogą też ponosić ewentualnie inne osoby (np. członkowie zarządu wobec spółki z o.o.). Pomagamy ograniczać takie ryzyka.
Pomoc przy wprowadzaniu właściwych procedur, przeprowadzanie szkoleń
Ograniczeniu ryzyka odpowiedzialności sprzyja też możliwość wykazania sumiennego postępowania według przyjętych procedur wewnętrznych. Dlatego każdy podmiot powinien posiadać transparentne procedury, pomagające prawidłowo i świadomie wykonywać obowiązki związane z CRBR. Pomocne mogą być też okresowe szkolenia.
Sprawne i bezproblemowe nawiązywanie relacji z tzw. instytucjami obowiązanymi (w tym bankami, notariuszami, zewnętrznymi doradcami):
Pomagamy w przygotowaniu przejrzystej dokumentacji procesu ustalania beneficjenta rzeczywistego podmiotu (tworząc oświadczenia reprezentantów, opinie prawne, schematy struktury własności itp.). Tak by usprawnić procedury weryfikacji dokonywane przez tzw. instytucje obowiązane oraz by uniknąć ryzyka zgłoszenia przez te instytucje rozbieżności Ministerstwu Finansów, czy też ryzyka zamrożenia stosunków gospodarczych, odmowy otworzenia lub wypowiedzenia rachunku bankowego, udzielenia finansowania, odmowy przeprowadzenia czynności notarialnych. Obserwujemy wzmożoną aktywność instytucji obowiązanych w zakresie wzywania Klientów do przedstawienia dokumentacji uzasadniającej dokonanie określonego zgłoszenia beneficjanta rzeczywistego. Pomagamy się na to przygotować.
Jak możemy pomóc?
Przeprowadzanie wstępnej analizy wpisów Klientów do CRBR i zadawanie najistotniejszych pytań, pozwalających ocenić ryzyko występowania nieprawidłowości danych w CRBR. Rekomendowanie działań naprawczych lub doradzanie pogłębionej analizy struktury własności i kontroli podmiotu.
Przygotowywanie kompleksowych analiz struktury własności i kontroli podmiotu oraz weryfikacja poprawności zgłoszeń do CRBR.
- Ustalenie zakresu niezbędnej dokumentacji i przeprowadzenie jej analizy.
- Przeprowadzanie wywiadu z odpowiednimi pracownikami, członkami zarządu, czy właścicielami w celu ustalenia rzeczywistych relacji w podmiocie.
- Wsparcie przy identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i wskazanie najbardziej odpowiedniej podstawy prawnej – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wytycznymi Ministerstwa Finansów oraz funkcjonującą praktyką.
- Pomoc przy tworzeniu dokumentacji uzasadniającej dokonanie określonego zgłoszenia beneficjanta rzeczywistego do CRBR.
- Weryfikacja poprawności dotychczasowych wpisów w CRBR (także historycznych) wraz z rekomendacją aktualizacji lub korekty.
Uzupełnianie formularzy do CRBR zgodnie z wytycznymi i przekazywanie plików XML do podpisu osobom uprawnionym do reprezentacji podmiotu. Przygotowywanie instrukcji jak postępować dalej z przesłanym plikiem. Wspieranie Klientów w razie problemów technicznych z podpisem lub wysłaniem zgłoszenia – udzielanie wskazówek, zapewnianie kontaktu z infolinią, doradzanie gdzie i jak zgłaszać problemy z systemem.
Przygotowywanie wewnętrznych procedur dotyczących identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i zgłoszeń do CRBR. Doradzanie jak ułożyć i opisać proces obiegu informacji i dokumentów tak, by minimalizować ryzyko opóźnień w aktualizacji danych w CRBR i wszczęcia kontroli wobec podmiotu.
Przygotowywanie i przeprowadzanie praktycznych szkoleń dotyczących identyfikacji beneficjentów rzeczywistych i dokonywania zgłoszeń do CRBR. Stosowanie prostych i zwięzłych wyjaśnień, adekwatnych do potrzeb Klienta, w oparciu o przykłady z praktyki. Przygotowywanie prezentacji szkoleniowych, które zostają z Klientami na lata jako pomocne instrukcje.
Przygotowywanie informacji i opinii prawnych z rekomendacjami w zakresie podstawy prawnej identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i zakresu wymaganych zgłoszeń do CRBR. Zwłaszcza dla podmiotów z rozbudowaną strukturą własności, które nie chcą każdorazowo przedstawiać instytucjom obowiązanym obszernej (często poufnej) dokumentacji korporacyjnej.