Sprawa
Klient został pozwany przez kontrahenta o zwrot bezpodstawnie uzyskanych korzyści w związku dopuszczeniem się czynu nieuczciwej konkurencji. Roszczenie kontrahenta przewyższało 0,5 mln zł. Kluczowym punktem sporu była prawidłowość realizacji swobody kontraktowania w zderzeniu z ograniczeniami wynikającymi z ochrony konkurencji i dostępu do rynku. Sąd Najwyższy dwukrotnie uwzględnił wniesione przez nas skargi kasacyjne w toku tego postępowania.
Co zrobiliśmy?
- do sprawy został dedykowany zespół doświadczonych prawników procesowych
- dokładnie zbadaliśmy stan faktyczny sprawy
- uwzględniliśmy argumentację prawniczą, ale także – po konsultacji ze specjalistami i zapoznaniu się z literaturą fachową – wiedzę z zakresu nowoczesnego marketingu i logistyki; mocne i słabe strony każdego z argumentów zostały szczegółowo przeanalizowane
- stale analizowaliśmy poziom ryzyka związanego ze sprawa i uzgadnialiśmy z Klientem wszystkie istotne kwestie związane z postępowaniem
Jaki był efekt?
- ostatecznie sąd podzielił naszą argumentację, że stosunki prawne pomiędzy poszczególnymi podmiotami w łańcuchu dostaw mogą być bardzo złożone, świadczeniu głównemu mogą towarzyszyć świadczenia uzupełniające, które nie mogą automatycznie być kwalifikowane jako czyny nieuczciwej konkurencji; przy ocenie tych świadczeń nie można pomijać konieczności wykazania np. wszystkich przesłanek składających się na utrudnianie dostępu kontrahentowi do rynku;
- roszczenia wobec naszego Klienta zostały w przeważającej części oddalone