inne sądowe

 

Sprawa

Klient jako konsument zamówił materiał budowlany na pokrycie dachu budynku mieszkalnego. Uiścił z tego tytułu zaliczkę w wysokości połowy ceny zamówionego towaru. Okazało się, że materiał nie jest dostępny w pełnej ilości u tego dostawcy. Dlatego nasz Klient zrezygnował z wykonania tej umowy i od niej odstąpił twierdząc, że została zawarta na odległość. Wezwał do zwrotu zaliczki, ale kontrahent odmówił. Argumentował, że towar jest już gotowy do wydania Klientowi po uiszczeniu drugiej połowy ceny sprzedaży.  W I instancji Sąd oddalił powództwo w całości. Sąd uznał, że umowa nie została zawarta na odległość.

 

Co zrobiliśmy?

  • dokładnie zbadaliśmy stan faktyczny sprawy,
  • uwzględniliśmy argumentację prawniczą z zakresu prawa ochrony konsumenta,
  • stale analizowaliśmy poziom ryzyka związanego ze sprawa i uzgadnialiśmy z klientem wszystkie istotne kwestie związane z postępowaniem,
  • przygotowaliśmy apelację od niekorzystnego orzeczenia.

 

Jaki był efekt?

  • ostatecznie Sąd drugiej instancji zmienił zaskarżony wyrok,
  • Sąd podzielił naszą argumentację, że w przypadku niezrealizowania umowy na skutek odstąpienia od niej lub niewykonania jej, zaliczka uiszczona na poczet ceny podlega zwrotowi, jako świadczenie nienależne – nie zostaje bowiem osiągnięty cel świadczenia zaliczki, a obowiązek ten aktualizuje się przy tym w oderwaniu od przyczyny niewykonania umowy,
  • roszczenia naszego Klienta zostały uwzględnione.