Sprawa
Klient jako konsument zamówił materiał budowlany na pokrycie dachu budynku mieszkalnego. Uiścił z tego tytułu zaliczkę w wysokości połowy ceny zamówionego towaru. Okazało się, że materiał nie jest dostępny w pełnej ilości u tego dostawcy. Dlatego nasz Klient zrezygnował z wykonania tej umowy i od niej odstąpił twierdząc, że została zawarta na odległość. Wezwał do zwrotu zaliczki, ale kontrahent odmówił. Argumentował, że towar jest już gotowy do wydania Klientowi po uiszczeniu drugiej połowy ceny sprzedaży. W I instancji Sąd oddalił powództwo w całości. Sąd uznał, że umowa nie została zawarta na odległość.
Co zrobiliśmy?
- dokładnie zbadaliśmy stan faktyczny sprawy,
- uwzględniliśmy argumentację prawniczą z zakresu prawa ochrony konsumenta,
- stale analizowaliśmy poziom ryzyka związanego ze sprawa i uzgadnialiśmy z klientem wszystkie istotne kwestie związane z postępowaniem,
- przygotowaliśmy apelację od niekorzystnego orzeczenia.
Jaki był efekt?
- ostatecznie Sąd drugiej instancji zmienił zaskarżony wyrok,
- Sąd podzielił naszą argumentację, że w przypadku niezrealizowania umowy na skutek odstąpienia od niej lub niewykonania jej, zaliczka uiszczona na poczet ceny podlega zwrotowi, jako świadczenie nienależne – nie zostaje bowiem osiągnięty cel świadczenia zaliczki, a obowiązek ten aktualizuje się przy tym w oderwaniu od przyczyny niewykonania umowy,
- roszczenia naszego Klienta zostały uwzględnione.