Fundacje rodzinne
Czym jest fundacja rodzinna?
W maju 2023 r weszła w życie długo wyczekiwana przez polskich przedsiębiorców ustawa z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: Ustawa FR). Założeniem Ustawy FR jest ułatwienie prowadzenia wielopokoleniowych biznesów. Zwłaszcza ich sukcesji. Ale też kumulacja rodzinnego kapitału i zabezpieczenie finansowe beneficjentów (najczęściej członków rodziny przedsiębiorcy). Ustawa FR przewiduje też realne oszczędności w zakresie podatków. Pozwolą one firmom z rodzimym kapitałem na lepszy rozwój.
Fundacja Rodzinna – poradnik
Zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem dotyczącym fundacji rodzinnych!
W poradniku znajdą Państwo wyjaśnienie, czym jest Fundacja Rodzinna i jak działa. Szczegółowo opisujemy, jak założyć Fundację Rodzinną, oraz przekazujemy wartościowe porady prawne i podatkowe.
Jak możemy pomóc?
- analizy prawne i podatkowe przed założeniem Fundacji, ustalanie czy Fundacja to właściwe rozwiązanie dla danej rodziny, jakie cele może spełniać, jaką działalność może prowadzić, jaki majątek można do niej
wnieść - pomoc w ustalaniu roli Fundatorów w organach Fundacji, sposobu
wynagradzania itp. - wsparcie przy ustalaniu optymalnych rozliczeń podatkowych w kręgu beneficjentów Fundacji i przy ustaleniu konsekwencji podatkowych wniesienia różnego rodzaju mienia do Fundacji
- przygotowywanie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej lub
opinii zabezpieczającej (dotyczącej wnoszonego do Fundacji mienia,
rozliczeń itp.) - pomoc w sformułowaniu Polityki Inwestycyjnej Fundacji (o ile potrzebna).
- wsparcie przy utworzeniu Fundacji, przygotowywanie aktu
założycielskiego i statutu - przygotowywanie pozostałych dokumentów niezbędnych do założenia Fundacji, w tym spisu mienia, oświadczenia Fundatorów o wniesieniu do Fundacji mienia na pokrycie funduszu założycielskiego, dokumentów ustanawiających organy Fundacji (ze zgodami na powołanie), pełnomocnictw i formularzy zapytań o niekaralności (do Krajowego Rejestru Karnego)
- przygotowywanie i składanie wniosków o rejestrację Fundacji w rejestrze fundacji, wraz z załącznikami (oświadczenia, zgody, zawiadomienia, listy beneficjentów itp.), reprezentacja w postępowaniu rejestracyjnym
- wsparcie przy zgłaszaniu Fundacji do CRBR oraz przy pozostałych wymaganych zgłoszeniach typu NIP i Regon
- asysta przy czynnościach notarialnych, przy wniesieniu mienia (jeśli
potrzebna).
- wzory uchwał dla organów Fundacji (w tym dla zgromadzenia
beneficjentów i dla zarządu) - dokumentowanie przydzielania świadczeń beneficjentom, aktualizacje list
beneficjentów, uzupełnienie spisu mienia itp. - wdrażanie i aktualizacja dokumentacji dotyczącej przetwarzania danych osobowych w Fundacji,
- wsparcie przy obowiązkowych corocznych przeglądach (RODO), pełnienie funkcji zewnętrznego koordynatora do spraw danych osobowych wsparcie przy czynnościach związanych z zamknięciem roku obrotowego i podatkowego Fundacji, pomoc przy rozliczeniach podatkowych Fundacji,
Fundatorów, beneficjentów i osób zarządzających Fundacją.